درمان بی اختیاری ادرار صبحگاهی متاثر از اختلالات ادراری و فشار مثانه

تولید ادرار در زمان خواب کاهش می­‌یابد. این کاهش در عملکرد منحصر به­ کلیه­‌ها نیست و بیشتر اعضای بدن در هنگام خواب از فعالیت‌شان کاسته می‌شود. بنابراین اگر مثانه پیش از خوابیدن تخلیه شود، همان­طور که اغلب افراد انجام می­‌دهند، ظرفیت آن تا زمان بیدار شدن پر نخواهد شد و در نتیجه هیچ فوریتی برای تخلیه ادرار یا حتی نیاز به ادرار مکرر احساس نخواهد شد. با این حال، عارضه فوق در برخی از افراد به دفعات رخ می­‌دهد و ضرورت بررسی مجدد آن را آشکار می­‌سازد. عملکرد معمول کلیه­‌ها بدین صورت است که با باز جذب آب، سطح مایعات بدن را متعادل نگه می­‌دارند. اما بیماری­‌ها و عوارضی در این بین وجود دارند که در روند بازجذب اختلال ایجاد کرده که در نتیجه مایعات بیشتری به عنوان ادرار از بدن دفع می­‌شود. این امر یکی از دلایل تکرر ادرار است؛ اختلالات دستگاه ادراری و پروستات می­‌توانند باعث سوزش ادراری یا فشار بر مثانه شوند و همچنین منجر به فوریت و تکرر ادراری شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید  با شماره 09128444990 تماس حاصل نمایید.

علت­‌ها و نشانه­‌های ادرار صبحگاهی


دلایل احتمالی متعددی برای تکرر ادرار و یا فوریت ادراری وجود دارند. این علت‌­ها همیشه مخصوص ادرار صبحگاهی نیستند. بنابراین علائم ادراری ممکن است در طول روز و حتی شب هم وجود داشته باشند و به خواب ارتباطی نداشته باشند. لازم به ذکر است که هر فردی می‌­تواند فوریت و تکرر ادرار صبحگاهی را تجربه کند. این عارضه ممکن است حتی در افرادی که اختلال پنهانی ندارند نیز به واسطه مصرف مقدار زیادی مایعات پیش از خوابیدن و حتی بیدار شدن برای نوشیدن مکرر مایعات رخ دهد.

عفونت دستگاه ادراری

عفونت‌­های دستگاه ادراری، به ویژه در دختران و زنان به علت کوتاه‌­تر بودن مجرای خروج ادرار در خانم­‌ها، مشکلات شایعی هستند. اغلب این عفونت‌­ها در خروجی مجرای ادرار شروع می­‌شود و به سرعت به مثانه گسترش می­‌یابد. التهاب مثانه از دیگر بیماری‌هایی است که اغلب با فوریت و تکرر ادرار همراه است. با اینکه عفونت شایع­ترین دلیل التهاب مثانه است، باید در نظر داشت که این التهاب ممکن است خود معلول سایر بیماری­‌ها بوده باشد.

سنگ­‌های ادراری

سنگ­‌های مثانه که غالباً با علائمی چون تکرر ادرار در طول روز بروز می‌­کنند در واقع جرم‌های سختی هستند که از املاح ادراری ایجاد می­‌شوند؛ احتمال ابتلا به این بیماری در مواردی چون: عفونت مثانه، عدم تخلیه کامل مثانه به دلیل مشکلاتی نظیر پروستات متورم یا مثانه عصبی به خاطر آسیب­‌های رشته‌­های عصبی افزایش می­‌یابد.

مثانه پرکار

مثانه پرکار زمانی است که یک فوریت ناگهانی برای ادرار حتی در صورت خالی بودن مثانه، رخ دهد. این عارضه که در بعضی مواقع منجر به بی­‌اختیاری ادرار نیز می­‌شود معمولاً به دلیل اسپاسم مثانه و یا انقباض ناگهانی ماهیچه­‌های دیواره مثانه رخ می‌­دهد. این مشکل عموماً با اختلال ماهیچه­‌ها و یا رشته‌­های عصبی مثانه در ارتباط است.

سرطان مثانه

سرطان مثانه چهارمین سرطان شایع در ایالات متحده امریکا است و اغلب در مردان اتفاق می­‌افتد. سرطان ممکن است در خود مثانه شروع شود و یا از اندام­های مجاور، مانند پروستات در مردان یا حتی روده بزرگ و یا مقعد، به آن سرایت کند.

مشکلات پروستات

پروستات متورم ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد و جریان خروجی ادرار را محدود کرده و در نتیجه مثانه را تحت فشار قرار دهد. شایع ترین علت این تورم در مردان مسن­ سفت شدن پروستات و یا بزرگ شدن خوش خیم آن (BPH) است و ربطی به بدخیمی (سرطان) ندارد.

پروستاتیت، التهاب غده پروستات است. این مشکل اغلب به دلیل عفونت ایجاد می‌شود که بیشتر در مردان با بزرگ­شدگی خوش خیم پروستات شایع است. اما سرطان پروستات یک سرطان شایع و کشنده در مردان است. این سرطان همچنین به سرعت به مثانه سرایت می­‌کند.همه این بیماری­‌ها ممکن است موجب فوریت و تکرر ادرار شوند.

دیابت

بیماری دیابت طولانی به ویژه اگر به خوبی مدیریت نشود در نهایت منجر به نارسایی کلیه دیابتی می­‌شود. یکی از علائم اصلی این بیماری تشنگی بیش از حد (حجم ادرار بالا) می­‌باشد. این امر علت شایع بی اختیاری (ادرار شبانه) است. جدای از بیدار شدن در شب برای دفع ادرار، همچنین ممکن است موجب تکرر ادرار در صبح شود. در برخی افراد با نارسایی خفیف کلیه دیابتی ممکن است شب ادراری نداشته و فقط تکرر ادرار صبحگاهی را تجربه کنند.

بارداری

فوریت و تکرر ادرار، و حتی بی اختیاری در دوران بارداری به ویژه در سه ماهه سوم اتفاقات شایعی هستند که به دلیل بزرگ شدن حجم رحم و فشار به مثانه رخ می­‌دهند. زنانی که دچار دیابت بارداری می­‌شوند نیز ممکن است تکرر ادرار را تجربه کنند. همچنین احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری در دوران بارداری افزایش می‌­یابد که می­‌تواند منجر به علائم ادراری مزبور شود.

داروها

برخی مواد و داروها می­‌توانند باعث تحریک مثانه شوند؛ داروهای مُدِر (قرص­‌های آب) با افزایش ادرار خروجی موجب تکرر ادرار و حتی فوریت ادرار می­‌شوند. کافئین نیز می­‌تواند اثر مشابهی داشته باشد. اگر این مواد درست قبل از خواب استفاده شوند منجر به ادرار صبحگاهی یا حتی باعث بی اختیاری (ادرار شبانه) می­‌شوند.

تشنگی بیش از حد

تشنگی بیش از حد (پلیدیپسیا) نشانه‌­ای برای بیماری­‌های زیادی از جمله دیابت است. به صورت طبیعی این امر منجر به دریافت مایعات بیشتر می­‌شود که به نوبه خود باعث تکرر ادرار می‌­شود. بعضی اوقات یک دهان خشک با تشنگی اشتباه گرفته می­‌شود یا یک فرد به صورت مداوم مایعات می­‌نوشد تا دهانش را مرطوب نگه دارد. دوباره به دلیل مصرف بیشتر مایعات تکرر ادرار اتفاق می‌­افتد. ادرار صبحگاهی بیشتر زمانی مشکل­‌زا است که حجم زیادی از مایعات قبل از خواب نوشیده شود و یا در طول شب فرد بیدار شده و آب بنوشد.

سایر علت‌­ها

  • دیابت بی­‌مزه
  • تومورهای لگن، به ویژه مجاور اندام‌­هایی نظیر پروستات، روده بزرگ یا مقعد.
  • اضطراب و بی اختیاری
  • التهاب مثانه غیرعفونی مانند التهاب مثانه بینابینی یا التهاب مثانه تابشی

چگونه می­‌توان ادرار صبحگاهی را درمان کرد؟


بیوفیدبک

بیوفیدبک

بیوفدبک را می­‌توان به عنوان یک تکنیک تمرینی که از ابزارهای نظارت کننده برای اندازه گیری و تقویت فرآیندهای فیزیولوژیکی درونی استفاده می کنند تعریف کرد و این اطلاعات غیرقابل دستیابی را به شکل صدا و یا به صورت تصویری به بیمار نشان داد. این اطلاعات معمولا به صورت کمّی نشان داده می‌­شود و توسط بیماران برای فراگیری وظایف خاص استفاده می­‌شود. شواهد کافی وجود دارد که ورزش ماهیچه لگن (ورزش کگل) به کمک بیوفیدبک روشی امن و موثر برای درمان انواع بی اختیاری­‌های ادراری است. بیوفیدبک به همراه دیگر درمان­‌های رفتاری نظیر ورزش‌­های ماهیچه لگن و تمرین مثانه، می­‌توانند در کاهش علائم همراه بی اختیاری ادراری موثر باشند.

تحریک الکترونیکی

تحریک الکترونیکی

پروب واژن که یک جریان الکتریکی مختصر را به کف لگن منتقل می­‌کند ممکن است در درمان بی­‌اختیاری استرسی و مرکب موثر باشد. ابزارهای تحریک الکتریکی کف لگن، حالت حدسی را از شکل­‌دهی ماهیچه لگن خارج می­‌کند. آن­ها به آرامی ماهیچه کف لگن را تحریک می­‌کنند تا با کمترین تلاش به نتایج خارق­‌العاده‌­ای برای تقویت و انسجام عضلات‌شان برسند. این وسیله برای استفاده در منزل هنگام مطالعه کتاب یا تماشای تلویزیون طراحی شده و بی­‌خطر است. یک راه بسیار موثرتر و کاربردی­‌تر برای ساختن یک ماهیچه لگن مناسب و نه تنها بهبود علائم بی اختیاری ادراری، بلکه بهبود رضایت جنسی نیز خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید  با شماره 09128444990 تماس حاصل نمایید.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
تلفن نوبت دهی کلینیک