ورزش به عنوان راهی برای سالم ماندن و داشتن احساس خوب در نظر گرفته می‌شود، اما برای بسیاری از زنان، می‌تواند منبع اضطراب و خجالت باشد. بی اختیاری در زنان در تمام سنین معمول است و حدود 27 درصد از زنانی که به صورت غیر رقابتی ورزش می‌کنند، نشت ادرار در طی ورزش را گزارش می‌دهند. بسیاری از زنانی که مشکل نشت ادرار دارند، آن را به عنوان بخشی از زندگی خود می‌پذیرند – تا 30٪ از این زنان نحوه بازی کردن خود را تغییر می‌دهند یا به طور کامل ورزش کردن را کنار می‌گذارند. اما شما نباید چیزی را که از آن لذت می‌برید ترک کنید، تنها به این دلیل که نشت ادرار دارید. صحبت کردن با پزشک اولین گام برای به دست آوردن کنترل ادرار است، اما در عین حال، در اینجا اطلاعاتی در مورد نشت در طول ورزش و نکات ساده ای برای کمک به شما در اجتناب از این وضعیت وجود دارد در حالی که تناسب اندام خود را حفظ می‌کنید.

از آنجایی که بی اختیاری ادرار در حین ورزش یک عامل نگران کننده برای ورزشکاران می‌باشد،پزشکان ما در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی امید با تشخیص دقیق علل این عارضه و اختلالات ادراری،با استفاده از موثرین روش‌های درمانی مانند بیوفیدبک و تحریک الکترونیکی، به شما در درمان این بیماری کمک خواهند کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره  02122770586 تماس حاصل فرمایید.همچنین می‌توانید به آیدی تلگرام omidclinic@ مراجعه کنید.

ورزش و بی اختیاری ادرار استرسی


بی اختیاری ادرار استرسی، نوع بی اختیاری که اغلب باعث نشت در طول ورزش می‌شود، با نشت غیر ارادی ادرار به دلیل فعالیتی مانند سرفه کردن، پریدن و یا بلند شدن اجسام که فشار روی شکم شما را افزایش می‌دهد، شناخته می‌شود. ورزش، به ویژه ورزش‌های همراه با برخورد زیاد مانند بسکتبال و دویدن نیز این تاثیر را دارند که می‌توانند بر مثانه و مجرای ادراری فشار وارد کنند. کف لگن شما- مسئول حمایت از اندام‌های لگن شما – معمولا باید به بسته نگه داشتن اسفنکتر مثانه شما کمک کند. با این حال، اگر کف لگن شما ضعیف یا آسیب دیده باشد، به درستی عمل نمی‌کند و اندکی ادرار ممکن است از نشت کند.

راه حل‌های ساده برای نشت ادرار در طول ورزش


اگر از نشت ادرار در حین ورزش رنج می‌برید، درمان‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند

کگل- ضروری ترین ورزش برای یک زن

ورزش کگل اولین درمان پیشنهادی پزشک برای درمان و پیشگیری از نشت ادرار است. درست مثل عضلات دیگر شما، کف لگن شما نیز نیاز به ورزش دارد! برای حصول اطمینان از حاملگی سالم و زایمان تا کنترل مثانه، کف لگن یکی از مهم ترین گروه‌های عضلانی یک زن است. همانند هر ورزش دیگر، مهم است که از تکنیک مناسب استفاده کنید – اگر سوالی دارید یا نگران هستید که ورزش را به درستی انجام نمی‌دهید، پزشک شما می‌تواند به تصحیح فرم شما کمک کند. یک ست مناسب از تمرینات کگل حساب شده همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا کارهای روزمره خود را موثرتر کنید – درست مانند یک ست دمبل که به شما کمک می‌کند قدرت بازوهای خود را بیشتر کنید. بنابراین، در حالیکه فرم دهی به رانها و باسن‌تان می‌تواند به شما ظاهر بهتر و احساس خوبی ارائه دهد، وارد کردن تمرینات کگل به زندگی روزمره به شما کمک خواهد کرد که کف لگن‌تان در طول زندگی قوی و کارآمد باقی بماند.

نفس خود را نگه ندارید

کارهای بسیاری وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از کف لگن خود در حین ورزش انجام دهید، اما یکی از مهم ترین موارد این است که نفس بکشید. نگه داشتن نفس هنگام بلند کردن وزنه یا دوی سرعت فشار داخل شکمی را افزایش می‌دهد و احتمال نشت را بالا می‌برد و می‌تواند عضلات کف لگن را تضعیف کند.

قبل از ورزش به دستشویی بروید

این کار ممکن است بدیهی به نظر برسد – اما توجه به مثانه و رفتن به توالت، درست قبل از شروع ورزش (و یا حتی در طول آن)، می‌تواند تفاوت زیادی در کنترل نشت ایجاد کند. گاهی اوقات کف لگن ضعیف یا سایر مشکلات مثانه ممکن است فهمیدن تخلیه کامل مثانه را دشوار کند. برای اطمینان از اینکه تا حد ممکن ادرار کرده‌اید، تخلیه دوباره را امتحان کنید: ادرار کنید تا اینکه احساس کنید که ادرار تمام شده است، بایستید و دوباره بنشینید تا ادرار کنید. فقط به یاد داشته باشید که در طول ورزش آب کافی بنوشید – محدود کردن مصرف آب در طول ورزش نه تنها ناخوشایند بلکه برای سلامتی شما خطرناک است.

ورزش‌های همراه با فشار کم را انجام دهید (برای مدت کوتاهی)

در حالی که شما با پزشک خود کار می‌کنید تا کف لگن خود را تقویت کنید، بهتر است از تمرین شدید و پرفشار دور شوید و استراحتی داشته باشید. ورزش و تمرینی که شامل دویدن و یا پریدن بسیار باشد- که به این معنی که با تکان خوردن و پرش مثانه و کف لگن شما همراه است- به احتمال بیشتری باعث نشت ادرار می‌شود. شنا یا یوگا را امتحان کنید که حرکات نرم‌تر و کم برخوردتری دارند و فشار کمتری به مثانه و کف لگن وارد می‌کنند. از روال تناسب اندام خود دور نشوید، فقط سعی کنید چیز جدیدی را امتحان کنید، در حالی که کنترل نشت ادرار خود را به دست می‌آورید.

وزن کم کنید

زنان دارای شاخص توده بدنی بالاتر به احتمال بیشتری در حین ورزش با مشکلات نشت ادرار مواجه می‌شوند. این وزن اضافی به مثانه و مجرای ادرار فشار وارد می‌کند و می‌تواند فشار روی کف لگن شما را افزایش دهد. به اهداف ورزشی خود ادامه دهید – فقط به خاطر نشتی از آن دست نکشید – از دست دادن وزن به شما کمک می‌کند. شما همچنین می‌توانید در مورد تغذیه و رژیم غذایی خود با پزشک‌تان صحبت کنید تا به شما در مسیر دستیابی به وزن سالم انگیزه دهد.
نشت ادرار چیزی نیست که شما مجبور به کنار امدن با آن باشید – نه در زندگی روزمره و نه در طول ورزش. لازم نیست که شما سلامتی و شادی که ورزش به همراه دارد، را رها کنید. ممکن است کمی کار بیشتر و اندکی وفق پذیری نیاز باشد، اما با مشاوره و درمان مناسب از سوی پزشک خود می‌توانید به تمام فعالیت‌هایی که دوست دارید بازگردید.

از پد و تامپون استفاده کنید

ممکن است شما قاعدگی نداشته باشید، اما بسیاری از زنان مشاهده کرده‌اند که قرار دادن یک تامپون قبل از ورزش، با وارد دادن فشار کمی بر روی مجرای ادرار، می‌تواند از نشت ادرار جلوگیری کند. علاوه بر این، قرار دادن یک لایه روی لباس زیر (برای نشت جزیی) یا پدهای بزرگ (برای ریزش ادرار بیشتر) می‌تواند به حفظ خشکی شما کمک کند. محصولات بهداشتی زنانه ارزان، و به راحتی قابل دسترسی هستند و به سادگی استفاده می‌شوند.

بیوفیدبک

کار یک درمانگر بیوفیدبک این است که درست مثل یک مربی شخصی، شما را در استفاده مناسب از عضلات لگن، راهنمایی کند. برخی از ابزارهای بیوفیدبک دارای سنسورهای کوچکی هستند که در داخل واژن قرار می‌گیرند و فعالیت الکتریکی را ثبت می‌کنند. سایر ابزارها شامل سنسور خارجی از نوع چسبنده هستند که می‌توانند در خارج از دهانه مقعد قرار گیرند. و دیگر ابزارها، سنسورهایی در داخل دستگاه دارند که انقباضات کف لگن را تشخیص می‌دهند. شایعترین خطایی که برخی افراد در انجام تمرینات عضلات کف لگن انجام می‌دهند، استفاده از عضلات شکمی به جای عضلات کف لگن است. بیوفیدبک نمایشی بصری از فعالیت عضلانی را فراهم می‌کند که به شما کمک می‌نماید چگونگی عدم استفاده از عضلات اشتباه را یاد بگیرید و از آن عضلات درست استفاده کنید.
تحریک الکتریکی نیز یک شکل از بیوفیدبک برای بهبود مقاومت کف لگن و مهار انقباضات مثانه است

تزریق

اکنون پزشکان می‌توانند یک خمیر زیستی را که به عنوان یک عامل حجمی مجرایی شناخته می‌شود، به داخل مجرای اطراف عضله اسفنکتر تزریق کنند تا بتوانند ادرار را بهتر نگه دارند. این کار در حدود 80 درصد از بیماران عمل می‌کند، اما شما باید هر چند ماه یک بار تزریق را تکرار کنید تا عملکر آن را نگه دارید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
تلفن نوبت دهی کلینیک